توجه به بهداشت محیط مدرسه ضروری است، رعایت بهداشت در مکانهای عمومی با بهداشت در خانه متفاوت است و هر دانشآموز نیاز دارد که در این زمینه آموزش ببیند تا با اصول بهداشتی مدرسه آشنا شود. سطح بهداشت دانشآموزان ریشه در آموزشهای خانواده دارد و با ورود به مدرسه این آموزشها مورد محک قرار میگیرند و معایب و ضعفها با آموزشهای همگانی برطرف میشوند چرا که نقش اصلی در کیفیت بهداشت مدرسه را دانشآموزان بازی میکنند.
حضور مستمر مربی بهداشت در مدرسه در طول ایام هفته علاوه بر این که منجر به افزایش خدمات بهداشتی در مدرسه میگردد موجب افزایش ارتباط ایشان با دانشآموزان، مدیران، معلمین و اولیا میشود که همین عامل زمینهساز رفع بسیاری از مسائل و مشکلات بهداشت محیطی، جسمی و روحی در آنها می باشد.
سرویسهای بهداشتی، کلاسها، حیاط مدرسه و غیره طبق برنامهریزی خاص روزانه نظافت میشوند. برای آموزش بهتر و مسئولیتپذیری دانشآموزان از آنها برای کارهایی که در توانشان است کمک گرفته میشود.
تغذیه در سنین مدرسه نقش اساسی در یادگیری و کارایی دانشآموزان دارد . تغذیه صحیح یکی از مهمترین عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و افزایش قدرت یادگیری آنان است. حذف وعدههای غذایی خصوصاً صبحانه، مصرف خوراکیهای آماده و تنقلات که طعمهای جذاب دارند بسیار آسیبزا میباشد.
کودکان در مدرسه در کنار هم از اشتهای خوبی برخوردار هستند و بوفه مدرسه برای آنها از جذابیت خاصی برخوردار است بنابراین مهیا بودن جعبه کمکهای اولیه و حضور مربی بهداشت در مواقع لزوم باعث میشود موقع بروز حوادث و قبل از رسیدن کمک تخصصی آسیب جدی به دانشآموزان وارد نشود.
دانشآموزان به وسیله بروشور، روزنامه دیواری و آموزش حضوری در جریان جزییات فعالیتهای بهداشتی سالانه مدرسه (مانند مناسبتها و روزهای خاص مربوط به بهداشت در تقویم) می باشند و می دانند چه فعالیت هایی قرار است در این زمینه در مدرسه انجام شود و می توانند بر طبق علاقمندی های خود در آنها شرکت داشته باشند.