تغذیه و بهداشت دوره اول ابتدایی

 

توجه به بهداشت محیط مدرسه ضروری است، رعایت بهداشت در مکان‌های عمومی با بهداشت در خانه متفاوت است و هر دانش‌آموز نیاز دارد که در این زمینه آموزش ببیند تا با اصول بهداشتی مدرسه آشنا شود. سطح بهداشت دانش‌آموزان ریشه در آموزش‌های خانواده دارد و با ورود به مدرسه این آموزش‌ها مورد محک قرار می‌گیرند و معایب و ضعف‌ها با آموزش‌های همگانی برطرف می‌شوند چرا که نقش اصلی در کیفیت بهداشت مدرسه را دانش‌آموزان بازی می‌­کنند.

حضور مستمر مربی بهداشت در مدرسه در طول ایام هفته علاوه بر این که منجر به افزایش خدمات بهداشتی در مدرسه می‌گردد موجب افزایش ارتباط ایشان با دانش‌آموزان، مدیران، معلمین و اولیا می‌شود که همین عامل زمینه‌ساز رفع بسیاری از مسائل و مشکلات بهداشت محیطی، جسمی و روحی در آن‌ها می باشد.

سرویس‌های بهداشتی، کلاس‌ها، حیاط مدرسه و غیره طبق برنامه‌ریزی خاص روزانه نظافت می‌شوند. برای آموزش بهتر و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان از آن‌ها برای کارهایی که در توانشان است کمک گرفته می‌شود.

تغذیه در سنین مدرسه نقش اساسی در یادگیری و کارایی دانش‌آموزان دارد . تغذیه صحیح یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و افزایش قدرت یادگیری آنان است. حذف وعده‌های غذایی خصوصاً صبحانه، مصرف خوراکی‌های آماده و تنقلات که طعم‌های جذاب دارند بسیار آسیب‌زا می‌باشد.

کودکان در مدرسه در کنار هم از اشتهای خوبی برخوردار هستند و بوفه مدرسه برای آنها از جذابیت خاصی برخوردار است بنابراین مهیا بودن جعبه کمک‌های اولیه و حضور مربی بهداشت در مواقع لزوم باعث می‌شود موقع بروز حوادث و قبل از رسیدن کمک تخصصی آسیب جدی به دانش‌آموزان وارد نشود.

دانش‌آموزان به وسیله بروشور، روزنامه دیواری و آموزش حضوری در جریان جزییات فعالیت‌های بهداشتی سالانه مدرسه (مانند مناسبت‌ها و روزهای خاص مربوط به بهداشت در تقویم) می باشند و می دانند چه فعالیت هایی قرار است در این زمینه در مدرسه انجام شود و می توانند بر طبق علاقمندی های خود در آنها شرکت داشته باشند.

 

گزارش تصویری